My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 4, 2011

Nasi Lemak


salam...ngantuk je ari ni, malas betul nak meng'up date' entri kat sini..tapikan, kalau tak digagahkan alamat berkulat ler laman ni..

menu ni teramat ler biasa-biasa untuk penduduk Malaysia,tengok gambar pun dah tau.. tapi aku ni masih lagi terkial-kial membuatnya..tak juga jadi yang betul-betul menepati citarasa. tapikan...biasalah, aku ni budak baru belajar...buat apa nak malu...aku tayang je, apa yang aku masak..bagi aku dah ok..layan je..

setelah bertanya pendapat sana sini, jalan-jalan sana sini...akhirnya aku terjumpa satu cara membuat nasi lemak yang bila aku buat...betul-betul jadi nasi lemak... hahaha, ada ke buat nasi lemak jadi nasi dagang?terima kasih tak terhingga buat kak ct naimah, kenalan kat fb...puas hati aku...




Bahan² untuk Nasi Lemak
2 cawan beras Jasmine
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 inci halia
1 camca teh halba
1 ikat daun pandan
1sk garam


Cara²
1. basuh beras, rendam sekejap & toskan airnya
2. masak santan bersama hirisan halia, daun pandan dan halba. jangan lupa letakkan sedikit garam. kacau sket² sehingga mendidih
5. masukkan beras dan kacau rata. setelah airnya kering, kacau rata...tutup dengan daun pisang dan tutup periuk...slowkan apinya sehingga masak
6. hidangkan dengan sambal tumis, ikan bilis goreng, kacang goreng dan timun.... :)

No comments:

Post a Comment