My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 4, 2011

Lompat Tikam Sago



melangkah ke dapur Azlita Masam Manis, hmmm..terpampang kuih sago kegemaran aku..ditambah2 pulak ngan aura puasa hari ni..aduh, tergodanya.. cik ita ni memangnya kreatif..berlapis2 sago tu penuh warna warni..memang memikat n aku pun dah terpikat.

mood aku hari ni..tak berapa nak rajin, jadi..yang aku buat ni adalah versi 'M'..janji aku dapat berbuka puasa ngan sago ni, hahaha..

dulu2 rasanya aku pernah buat 'sago gula melaka' resipi 'chef hanieliza'..yang tu teramat ler senangnya..masak sago, tuang dalam acuan pastu sejukkan..time nak makan hidang dengan air gula melaka, resipi ni pulak..hampir2 n ala2 gitu cuma ditambah dengan layer tepung kat atasnya n dimakan dengan santan yang telah dimasak..bersama2 dengan air gula melaka.

apapun..disebabkan mood 'M' tu..aku just kukus sago tu n layer tepung aku tak buat pun..masak kuah n air gula, kuah tu aku tambah sedikit tepung beras n gula..susu aku tak letak pun..santan sepenuhnya..sorry eek tuan punya resipi.. :). kat sini aku tayang versi penuh resipi yang aku cnp dari belog cik ita..



LOMPAT TIKAM SAGO
By: AlongRoz@HomeKreation

Saiz 9"x12" casserole
Sago
400g Sagu -
Pewarna Merah
Rendam sagu dgn air & pewarna merah sehingga kembang lebih kurang 10 min.
Letakkan ke dlm bekas casserole & masukkan air secukup nya sehingga sagu terendam (Along lupa nak sukat air tapi agak2 dlm 3/4-1 cwn).
Kukus 20 min.
Ita guna 300 gm aje sago kerana ita guna loyang 3 segi. Ita guna sago bewarna hijau, pink dan putih.Yg putih tu ita letak pewarna kuning dan rendam hingga kembang. Kemudian ita masak setiap sago secara berasingan dn sedikit air, bila dah jernih ita tambah 50 ml santan dan secubit garam untuk setiap sago yg ita masak.

Lapisan Atas
160g Tepung Beras
200ml peket Santan
800ml Air
1 sb Pes Pandan
1 st Air Kapur
1/2 st Garam
Campurkan kesemua bhn2 lapisan atas sehingga sebati.
Kacau atas api perlahan sehingga pekat sedikit.
Tuangkan ke atas lapisan sagu & kukus 20 min.
Sejukkan di suhu bilik & kemudian dlm peti sejuk.

Kuah
200ml peket Santan
250ml Susu Cair Segar
1/4 tsp Garam
Masak santan, susu & garam sehingga mendidih (jgn menggelegak).
Sejukkan.
Air Gula
5 tbsp Gula Merah
3 tbsp Gula - ita gantikan dgn gula Melaka
Daun Pandan

Masak gula merah, gula putih, sedikit air (agak pekat) & daun pandan.
Sejukkan.

Hidangkan Lompat Tikam dgn kuah santan & sirap gula merah.

No comments:

Post a Comment