My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, July 16, 2011

LAKSAM...



semalam buat laksam..walaupun berlambak ada jual kat pasar tapi aku tekad juga nak membuatnya..bukan apa, sekadar mengimbau zaman aku kanak2 dulu..membantu mak menyiapkan laksam untuk jualan. time tu rasanya usia aku dalam 10 - 12 thn kot..dapur kat rumah mak masa tu dapur kayu..pedih berair2 mataku tatkala meniup api dapur terkena asap..tapi bab yang aku paling suka ialah menggulung laksam..hihi, suka sangat.mak kata kena tunggu dia sejuk sket baru gulung..nanti dia patah...

setelah sekian lama..ni ler aku akhirnya berazam untuk mengasah bakat yang dah berkarat tu semula..azam ni muncul setelah terdengar panggilan kak ita masam manis..terngiang2 kat telinga ni.. weei kelik weei...make laksam



pagi2 jumaat tu aku ke LKIM, dasat ni..mcm ler nak buat laksam utk kenduri..tup-tup beli ikan selayang 2kg je..RM5, murah..sbb tu aku ke situ. ikan pun fresh2..baru naik dari laut.

so..kita layan resipi ni..amik kat dapur kak ita, hahaha...malas ler nak naip smula..cnp jelah ya..tqvm kak ita n yani (my resipi)

LAKSAM

Laksa
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam


Gaulkan semua bahan-bahan.
Panaskan kukusan.
Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak utk mengelak dari melekat.
Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk.
Kukus sampai masak.
Bila dah masak, keluarkan.
Biarkan sekejap sebelum digulung - supaya laksam kelihatan licin dan cantik.
Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak.
Ulang sampai habis



Kuah Laksam
Ikan -
boleh guna kembung, tamban atau tenggiri (direbus, dibuang tulang) ita guna 3 hiris ikan tenggiri
1 inc halia
3 ulas bwg putih
5 ulas bwg merah
1 sudu teh lada hitam
1 biji Santan
3-5 keping Asam keping
Sdkt garam
Sedikit gula merah atau gula pasir

kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.


Bahan Ulam
timun
kacang panjang
taugeh
daun kesum

Kesemua bahan di atas di hiris halus.




Bahan Cili
cili merah
belacan
garam
limau nipis atau limau kasturi

cili merah tumbuk dgn belacan, tambah garam sikit dan perahkan limau

No comments:

Post a Comment