My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 17, 2011

Asam Laksa



semalam laksam, hari ni laksa pulak..ni kes nak ngabis ikan rebus, esok nak cuti-cuti malaysia..



berkisah pada asam laksa ni, aku mula kenal makannya pada tahun 1996, time tu aku belajar kat Sungai Petani, Kedah...utagha semenanjung nun..sejak dari tu aku ni gemar sangat ngan asam laksa ni. bila dah kawin, dapat pulak MIL asal Penang...fuhh, tiap kali ada makan-makan kat umah, mesti ada asam laksa. tapi aku punya asam laksa tak ler seperti yang MIL buat, ntah ngape tak tau..rasanya apa yang dia buat dah aku ikut tapi tak sama jugak. ni kot yang dikatakan air tangan...

oklah..kita layan dulu...


ASAM LAKSA

1 bungkus laksa - direbus - aku guna laksa beras (kat pantai timur ni femes n ada di jual kat pasar)
1 kg ikan kembung atau ikan selayang - direbus bersama garam n asam keping
1 liter air
5 biji cili merah - dibuang biji dan dikisar - nak letak lebih pun tak pe
5 biji cili padi - dikisar - kalau suka pedas leh tambah
2 cm belacan - dikisar
5 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
5 keping asam gelugur - lebihkan jika suka masam2
1 tangkai daun kesum - aku suka letak banyak2
garam secukup rasa


Rebus ikan dan ambil isinyer sahaja. Isi ikan tadi dihancurkan kasar2 sahaja. (ita ambil tulang ikan tu bersama air rebusan ikan tadi dan kisar halus kemudian tapis ambil airnyer sahaja. Air tu gunakan untuk dikisar bersama dgn bahan2 kisar....)

Masukkan air rebusa ikan dan isi ikan kedalam periuk. Kemudian masukkan bahan2 yg dikisar, asam gelugur dan daun kesum. Masak atau rebus bahan ini hingga kuah mendidih. Masukkan garam secukup rasa. Biar sehingga kuah merenih dan boleh lah dihidangkan bersama bahan2 ulam- ulaman.

No comments:

Post a Comment