My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 3, 2012

PUFF SARDIN


Assalamualaikum...salam rabu buat semua.  Dah lama tak jenguk dapur pondok ni...rindu sangat tapi dek kesibukan dengan anak-anak dan tugas seharian, terpaksa jua memberi keutamaan kpd yg priority. Kali ni nak letak resipi yang senang dan sedap...cepat dan mudah.. :)

Puff sardin ni aku buat untuk bekal my asben nak outstation ke pulau...maklum ler, nak gi bertugas kat pulau, risau lak kot2 takde kedai nak cari makanan time perut berkeroncong di petang hari. Kebetulan plak ada balance puff pastri jenama KAWAN dalam esbox, memudahkan kerja dan menjimatkan masa.

So...apalagi, diawal pagi aku bangun mengodek apa yg perlu..jom kita tengok list kerja aku nak menyiapkan PUFF SARDIN ni...



Bahan2:
6 keping puff pastri
1 tin kecil sardin
1 labu bawang besar (mayang)
2-3 ulas bawang putih (ketuk2 pecah je)
2-3 biji cili api (suka pedas boleh tambah lagi)
1 sudu besar jus limau nipis
sedikit garam
minyak untuk menumis

Caranya:
panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga naik bau, masukkan isi sardin..biarkan seketika, pastu baru masukkan sos sardin..tambahkan sedikit air, masukkan bawang besar, cili, jus limau dan sedikit garam..suaikan rasa dan sambil2 mengodek sardin tu..hancur2kan isi ikan tu..  masak sehingga agak kering sedikit dan sejukkan.

Ambil sekeping puff pastri...canaikan tapi jgn nipis sangat, agak2lah ya. Masukkan inti dan lipat dua untuk mencantumkan bahagian tepi tu..ambik garpu dan tekan tepinya (ala2 kelim karipap). Buat sehingga habis sardin dan puff pastri tadi. Bakar dengan suhu 200C  (ikut oven masing2) hingga kekuningan.

 Ohh ya..lupa plak..sapukan telur kuning atas puff tadi sebelum bakar, untuk mencantikkannya...nampak kuning keemasan..yummy!!!!









No comments:

Post a Comment