My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 4, 2012

German Cookies @ Deutsche Kekse



Assalamualaikum...setiap hari bila aku buka blog ni akan terpampang gambar-gambar masakan rakan blogger kat blog list. Ada lauk pauk, kuih muih, kek dan biskut..juga minuman, semuanya nampak sedap dan menarik (dorang ni profesional, gambar yang ditayangkan cantik dan menarik..aku punya gambar tahap budak2 main pondok2...sinonim dengan nama blog ni)  sebenarnya aku jeles..hihihi, tapi itu je yang aku mampu..yang penting hasil tangan aku dan aku puas hati..betul tak?


Kali ni aku skodeng blog Noorsha dan terpandang resipi kukis ni...macam sedap je, hati dah tertarik...kena buat ni. Setelah menanti sekian lama..menunggu masa yang terluang, akhirnya..menjadi juga kukis ni. Sedap, mudah dan bahannya pun tak susah untuk disediakan..anak2 pun suka. Aku letak kalerful sikit bagi menarik minat anak2.. terima kasih buat Noorsha kerana sudi share resipi ni. Aku ulang tayang resipinya...




Bahan2:
125gm butter
40gm gula ising
125gm tepung ubi kentang
80gm tepung gandum


Cara2:
Pukul butter dengan gula ising hingga kembang. Ayakkan tepung gandum bersama tepung ubi kentang ke dalam mangkuk adunan dan gaul rata sehingga menjadi doh. Bulatkan doh kepada size yang sama atau seberat 7gm setiap satu dan letakkan atas baking tray, boleh juga gunakan sudu untuk saiz yang sama. Basahkan garfu dengan air dan tekan atas doh yang telah dibulatkan tadi sehingga habis. Bakar selama 15minit pada suhu 170c atau sehingga kukis masak sepenuhnya...

No comments:

Post a Comment