My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 22, 2012

Ayam Sos Pedas

Assalamualaikum...
Resipi ni aku amik ngan mak aku...sedap sangat bila makan hasil tangan ibu. Walaupun cara pembuatannya simple je namun aku suka, ahli keluarga aku pun suka...anak aku bila makan lauk ni mesti bertambah nasinya ..so aku kongsi kat sini harapnya ada juga yang suka... mungkin ada persamaan dengan resipi2 orang lain namun mencipta sesebuah resipi ni bila kita berani mencampuradukkan sesuatu bahan..maka terhasillah sebuah resipi dan itulah hasil ciptaan seseorang...


Ayam ni sedap dimakan bersama nasi panas tambah pula dengan kuah dalca...fuhh, sedap. Ada pula sambal belacan lagi terangkat...


Ok..jom kita ke dapur...






Bahan2:
500gm ayam - dipotong kecil2 (perapkan seketika bersama garam kunyit..aku tambahkan sedikit cajun dan serbuk lada hitam)
2 labu bawang besar - mayang kasar
2-3 ulas bawang putih - tumbuk halus
2 biji cili besar - mayang  kasar
4-5 sudu besar sos cili
sedikit air asam jawa
garam, gula
minyak


Caranya:
Ayam yang telah diperap tadi digoreng sehingga masak dengan api perlahan...buat sehingga habis, ketepikan. Sediakan minyak untuk menumis (gunakan minyak goreng ayam tadi..kalau terlalu banyak, kurangkan sedikit). Tumis bawang putih sehingga kekuningan dan masukkan bawang besar bersama cili..goreng sehingga bawang besar layu..masukkan sos cili dan kacau sebati..selepas itu masukkan air asam jawa, garam dan gula..suaikan rasa, masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Kacau sehingga bergaul mesra ayam dan sos. Hidangkan. Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment