My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 4, 2012

Tea Bunga Kekwa



Assalamualaikum... Kali ni aku nak tayang minuman teh kekwa, kalau bulan ramadhan cukup tergoda tengok air ni kat pasar2 ramadhan..cukup menyegarkan. Dulu2 aku tak tau mana nak dapatkan bunga kekwa kering ni..tapi akhirnya terjumpa juga, ada dijual kat pasar rupanya (kalau kat tempat akulah..kat tempat lain aku tak tau, mungkin kat kedai2 ubat cina ada jual kot!!!maaf eeh...)



Sebelum tu kita tengok dulu apa khasiat bunga kekwa ni.. Bunga kekwa ni boleh menghapuskan bakteria dan memperkuatkan saluran kapilari. Sering digunakan dalam perubatan untuk mengubati beberapa jenis penyakit termasuk pemulihan demam selsema. Menyejukkan badan dan amat sesuai digunakan untuk mengubati demam, melegakan kerongkong dan meredakan pening kepala serta untuk mencerahkan mata. Selain dari itu ia digunakan juga sebagai stimulant untuk tahan dari mengantuk. Kelopak bunga yang sudah ditoskan selepas direndam air panas dibungkus boleh melegakan gatal-gatal mata (gunakan sebagai tampalan/compress). - petikan dari dutaherbs.com.my




Bunga kekwa yang kering ni dibasuh dan direbus bersama dengan air dan gula mengikut citarasa masing2 sehingga mendidih.Sejukkan dan sedia untuk diminum.

No comments:

Post a Comment