My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 22, 2012

Dalca Daging

Sebenarnya menu ni aku tak berapa minat..so ini adalah 1st time aku masak dalca, totaly la.. sblm ni tolong2 my mum n my mil je, hahaha..dah 11thn aku kawin..tak pernah wat dalca..dasatnya!!!! tapi..kali ni, dek keterpaksaan..daging dah tinggal sikit berbaki..kacang ngan karot pun ada...boleh lah. Kacang dhal takde..takpe, apa yang ada je..asalkan makan ku berkuah..aisey, sedap pulak!! (hihihi, masuk bakul angkat sendiri)


Resipi asal aku amik kat MyResipi..sumbangan Noreen, tengok SINI. Tapi yang aku tayang kat sini..versi akulah ya..mengikut keperluan bahan yang ada je..

Bahan:
100gm daging lembu - hiris nipis/kecil
1 batang karot - potong kecil
2 biji kentang
5-6 batang kacang panjang - potong panjang anggaran 3 inci
2 biji tomato - belah 4
2 sudu besar rempah kari + sedikit air
1/2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
1 labu bawang besar - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1/2 inci halia - kisar
garam, gula
minyak


Cara:
Panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih hingga wangi, masukkan bahan kisar..kacau seketika. Masukkan rempah kari..dan kacau sehingga garing dan naik minyak. Masukkan daging dan biarkan seketika, masukkan kentang dan karot..masak sehingga daging empuk..boleh tambahkan sedikit santan cair. Masukkan santan dan kacau sehingga mendidih..masukkan kacang dan tomato, letakkan sedikit garam dan gula. Suaikan rasa dan biarkan seketika..sedia untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment