My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 22, 2011

Kerabu Tomato Ikan Bilis



Sedapppp....mudah dan ringkas. Menu kali ni merupakan menu sihat..fresh tp awas, jangan makan tomato berlebihan nnt meningkat asid urik dalam badan. Apa tu??? Hmmm...kena tny mr google tu...

Terpikat dengan n3 di blog Noorsha Dhira Darwish memanggil2 untuk aku siapkan kerabu tomato kali. Ikan bilis goreng memang dah tersedia menunggu untuk di tumbuk je.Tapi...memang aku ni gemar menjadi penderhaka..jus limau ku ganti dengan cuka...stok limau dah abis daaa. Apa pun, resipi ni memang mabeles..aku sukaaaa..

Jom, kita tengok resipi, cnp dr blog Noorsha..

RESIPI KERABU TOMATO & IKAN BILIS


Bahan-bahan
2 biji tomato - buang empulurnya n dihiris
segenggam ikan bilis goreng (bilis yg dh dikupas)
1/2 biji bwg besar - dihiris
3-4 biji chili padi (bergantung thp kepedasan) - dihiris
1 btg serai - dihiris - aku x letak pun
1 batang bunga kantan -aku x letak juga
garam
gula
jus lemon - optional (aku tukarkan dengan cuka)
pak aji - klu suka - yg ni aku x suka

Cara-cara
Hiris tomato dan buang empulurnya. Rendam seketika dalam air sejuk lebih kurang 5 minit.
Ikan bilis goreng tumbuk kasar. Kemudian gaulkan semua bhn2. perasakan ngan garam dan gula. Klu nak lebih masam bleh letak jus lemon lebih.
Dah siap! bleh la dihidang

No comments:

Post a Comment