My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 22, 2011

Bubur Biji Nangka



guruh dah berbunyi di atas sana..hujan2 ni memang sedap mkn bubur.
ni memang peberet aku...tapi versi hari ni aku amik dari blog cik ita masam manis...tqvm, walaupun aku dah sedikit menderhaka kat resipi..alhamdulillah jadi jugak..kebiasaannya aku memang x sukat, main campak2 je..mcm yg mak buat.

yg ni dibuat khusus untuk buah hatiku berbuka puasa...besar hatiku menerima respon darinya..jom kita tgk resipi, copy n paste je dr blog cik ita masam manis


BUBUR BIJI NANGKA

Bahan Untuk Biji Nangka
1 cawan tepung pulut
secubit garam
100 ml air pandan kalau kurang boleh tambah
sedikit pewarna hijau

Ulikan tepung pulut dgn air pandan hingga sebati. titiskan sedikit pewarna hijau dan sebatikan hingga menjadi doh. Kemudian bentukan bebola kecil bujur seperti biji nangka. sementara itu jerang air hingga didih. setelah didih masukkan biji nangka tadi. ia akan terapung bila masak. Angkat dan masukkan dalam air dari peti ais. Biar seketika.

Untuk Kuah
3 ulas isi nangka - dipotong memanjang (yg ni aku x letak..xde stok)
2 cawan santan pekat
secubit garam
125 gm gula pasir
3 helai daun pandan disimpul
500 ml air
(utk memekatkan kuah aku tambahkan sedikit tepung sagu)

Masak santan, air dan daun pandan. Kacau perlahan2 dan masukkan gula dan secubit garam. Biar hingga kuah mendidih. Masukkan biji nangka dan biarkan sebentar. Tutup api dan masukkan hirisan nangka. siap untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment