My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 15, 2011

Serawa Pulut Durian




ni nama glamer..nama lain pengat durian ler. sekarang ni bulan puasa..durian pula melambak..nak makan begitu saja hmmm..tak de masa, malam2 lepas berbuka dah kenyang..alternatif lain, buat pengat..sesuai dimakan waktu berbuka..

sumber resipi ni aku amik dari blog DTS sebab dulu2 aku masak main campak-campak dan agak-agak aje...bila nak tayang sini terpaksalah aku ikut sukatan yang CMG buat tu..terima kasih che mat tapi maaf ya, ada sedikit pengubahsuaian...

BAHAN KUAH SERAWA :
1 biji durian, keluarkan isinya
700 ml santan
500 ml air
1 ketul gula melaka, hiris halus*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam
Gula, jika perlu

BAHAN PULUT :-)
500 g pulut, cuci dan rendam 30 minit, toskan
350 ml santan cair
1/2 camca teh garam
1/2 camca teh minyak masak
1 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan. Pulut tadi diletak dalam loyang, masukkan daun pandan, santan, garam dan minyak masak. Gaul rata dan kukus dengan api besar selama 20 minit. Kareh pulut tadi dan sambung kukus 10 minit lagi hingga betul2 tanak.

UNTUK KUAH SERAWA :- Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Matikan api.

UNTUK PULUT SERAWA :- Senduk pulut secukupnya ke dalam bekas sesuai, tuang kuah ikut banyak mana yang anda inginkan, boleh dimakan. Kuah ini juga sesuai dimakan bersama roti, lempeng dan juga serabai...

No comments:

Post a Comment