My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Friday, December 28, 2012

LALA GORENG PEDAS

Assalamualaikum...

Semalam masak lala, fuhhh....sedapnya!!! Sebenarnya lala ni feveret akak..masa zaman bujang2 dulu, pantang nampak kat restoran, mesti beli.

macam kerang je...


Sejak pindah sini 2 tahun lepas, nilah pertama kali masak lala..nak tahu kenapa? Sebabnya lala di sini berbeza dengan lala yg biasa akak jumpa. Jenuh juga mencari kat pasar..tapi hanya itulah yg dinamakan lala di sini (tengok gambar kat sebelah ni)


Masa jalan2 kat Mydin petang semalam..ternampak lala, apalagi...la la la, rasa girang betul hati ini..tapi nak beli banyak2 bukannya boleh simpan lama...namun, berbahagia sangat2.



Jom kita tengok resipi LALA GORENG PEDAS ni...satu resipi yg simple tapi sedap sehingga menjilat jari.

Bahan2:
500gm lala
1 inci halia
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
5-6 biji cili padi
2 biji cili besar (nak letak cili giling pun takpe)
2 batang serai - diketuk
1 labu bawang besar - potong nipis
gula dan garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis


Caranya:
- lala direndam seketika untuk membuang kandungan pasir yg ada...bilas bersih
- tumbuk cili padi, cili besar, bawang merah, bawang putih dan halia sehingga lumat
- panaskan minyak dan tumis bahan yg ditumbuk tadi sehingga garing, masukkan serai dan bawang besar..biarkan seketika.
- letakkan garam dan gula secukup rasa, jika kering tambahkan sedikit air
- masukkan lala dan tutup kuali seketika (3-5 minit)
- jika cengkerangnya dah terbuka menandakan lala dah masak. kaup balikkan sehingga mesra @ sekata.
- hidangkan, sedap dimakan panas-panas






.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment